Två skilda världar...

        DATUM: 2010-02-22 TID: 22:32:33
Hörde av mamma som hade pratat med min syster Josefine, som ni alla vet är i Indien och arbetar som volontär.
Hon hade ringt och varit mycket uppriven av en händelse som skett under gårdagen.




Hon berättade att de hade stött på en ett och ett halvt årig flicka som lämnats utanför ett skjul i en by, mitt i den heta solen på gatan. Hon var bara skinn och ben och i förskräckligt skick.
Min syster och de andra försökte ta med sig flickan in till huset, där bara mormodern fanns hemma.
Hon vägrade låta barnet komma in i huset och den beskyddande skuggan, och så fort de gick därifrån så gick bara mormodern ut med henne igen.

De försökte förtvivlat förstå varför de gjorde så här hot det lilla barnet, men tydligen så är det vanligt att flickebarn lämnas ute i solen för att dö, då de inte är önskvärda i Indien.
Min syster höll den lilla magra kroppen i sin famn, vyssande och tröstande med de ekande rösterna innombords.
"Det är utanför din makt... Du kan inte hjälpa alla"

En ansvarig på volontärstationen hade lyckats skaffa fram en bil som skulle ta med barnet till ett sjukhus där hon skulle få gratis vård och hjälp, men familjen vägrade släppa iväg henne.
Antagligen så tror dom att denna handling kan medföra otur eller något liknande till resten av familjen.

Min syster stannade länge kvar i den heta solen med den lilla flickan i sin famn.
Hon visste innerst inne att barnet inom en mycket snar framtid skulle gå bort, och att det här nu var utanför hennes makt.
De tvingades förtvivlat att lämna den lilla ett åringen kvar och bege sig hem till lägret.




Tårarna rann när mamma ringde och berättade vad hon hade upplevt idag.
Det värkte i hjärtat då jag tänkte på det lilla barnet.

Mamma berättade att hon försökte trösta min syster och bad henne tänka på den korta med ändå så viktiga stund av närhet och kärlek som hon hade gett till barnet innan det dog. Troligtvis den enda ömhet som hon någonsin hade fått uppleva.


När jag tänker på dessa skilda världar som vi lever på denna jord, så får det mig att rysa.
Jag är såå glad över att Victor fick uppleva så MYCKET kärlek i hans korta lilla liv, och att han ALDRIG lämnades ensam.
Varför så många barn därute aldrig får uppleva samma trygghet ens av sina föräldrar, är mig en gåta och jag HATAR den sida av mänskligheten som överger de små.
VARFÖR är en fråga man febrilt kan ställa sig, men hur mycket man än försöker förstå så kommer man aldrig att göra det. Det är två helt skillda världar vi lever i...  

Jag har tänt ett ljus för den lilla flickan i kväll i Victors rum.
Två starka lågor fladdrar i mörkret bredvid varandra och representerar två små barn från två olika världar...
Båda två fick sluta sina liv alldeles för tidigt med alla odds emot sig.
De kämpade in i det sista, den ena med kärlek och värme omkring sig, och den andra ensam, övergiven och rädd.
Jag hoppas att de två får mötas där de nu är, och att hon aldrig mer behöver uppleva samma helvete som hon gjorde här på jorden. 







                                

Kommentarer
Postat av: Kristina

Så hemskt - förstår vilken förtvivlan din syster måste känt. Känslan att maktlöst inte kunna göra något.

All kärlek till er familj och den lilla flickan.

2010-02-22 @ 22:49:26
Postat av: carolinhe med H

tårarna rinner ner från min kind när jag läser detta. tyvärr så är det ju som sagt vanligt. men jag tycker att varje litet barn ska behandlas med kärlek från sina föräldrar, oavsett land ursprung. ja du förstår. åh, jag tycker det är så tragiskt så hemskt. skänker denna flicka och Victor en tanke <3

Ta hand om dig och familjen nu <3

2010-02-22 @ 22:56:49
URL: http://carolinhes.blogg.se/
Postat av: Sofie

Men fy. Åh va modig din syster är som åkt o gör de här.jag skulle aldrig klara av att lämna flickan där. Tänk va sorgligt livet är för vissa små små barn. Tänder oxå ljus för henne o victor.

2010-02-22 @ 23:11:35
URL: http://mammatillalice.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

Usch så fruktansvärt, det går bara inte att förstå. Även om det är så mycket okunskap inblandat kan man ändå inte förstå den kalla sidan hos människor. Förstår att det måste varit oerhört jobbigt för din syster.

2010-02-22 @ 23:18:18
Postat av: Frida

Fy, så hemskt... Jag gråter även jag när du skriver vad din syster upplevde... Tänker på den stackars flickan... Det är så orättvist att inte alla barn har rätt till kärlek och trygghet! Det värker i mitt hjärta, jag skulle så gärna vilja ta alla dessa barn under mina vingar och ge dom ett värdigt liv fyllt av kärlek och omsorg!

2010-02-23 @ 00:03:30
Postat av: Nina

Fy så hemskt!....

Stor eloge till din syster som orkar vara där och hjälpa!

Kram Nina!

2010-02-23 @ 05:06:53
URL: http://nina-livetistort.blogspot.com
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Så otroligt ofattbart vilka ofantligt skilda världar vi lever i! Vilken insats din syster gör, men kan förstå frustrationen över att inte kunna hjälpa alla. Nu fick i alla fall den lilla flickan uppleva närhet och omtanke en liten stund. Vilken tur Victor hade som hade så många runt om sig som gav honom så mycket kärlek den korta tiden han fanns hos er. Den vetskapen måste kännas otroligt skön. Tänker på Er, en extra styrkekram till moster Josse idag.

2010-02-23 @ 06:20:28
Postat av: tilda - änglamamma till Liam

usch vad hemskt :,(

det kan inte va lätt när man ställs inför sånna situationer.. som nina sa så ska din syster ha en stor eloge för vad hon gör!

kramkram

2010-02-23 @ 07:33:50
URL: http://tiiiildas.blogg.se/
Postat av: Tess

Sofie, din lillasyster är en riktigt kämpe med världens största hjärta..Tycker hon är fantatstisk modig som GÖR detta och öppnar sitt hjärta för dessa små barn..vi är ju så många som skulle vilja göra sammma sak men inte vågar, men hon GÖR det faktist och finns här och NU för alla dessa små och hon gör verkligen skillnad..



Victor & Wilma ni har en riktigt rinktigt cool moster..



Kram tess mamma till 2 grabbar

2010-02-23 @ 08:44:49
Postat av: Maria

Ja, tänk va olika det kan vara. Din syster är fantastisk! Det måste vara tufft att se de där barnen och ändå försöka hålla någon sorts distans till dem. Man kan ju inte hjälpa alla.



Vilken härlig bild på Victor med hela familjen!



Kram

2010-02-23 @ 08:46:01
Postat av: ulrika

Åh, tårarna rinner när jag läser om den lilla flickan. Stackare, så räddd och ensam...Så ska inget barn behöva ha det. Förstår att din syster tyckte det var jättejobbigt:-(

2010-02-23 @ 09:01:52
Postat av: Emelie

Ush vad hemskt! Kom några tårar när jag läste! :(

2010-02-23 @ 09:19:09
URL: http://empeliel.blogg.se/
Postat av: Malin

Usch vad hemskt.....stackars liten. Tänk att många barn faktiskt har det sådär, man kan inte riktigt förstå det.

Stor eloge till din syster, det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse, vilken maktlöshet hon måste ha känt. Tror dom gör stor skillnad för många små barn, men jag förstår att man kan känna sig otillräcklig i många situationer.



Kram

2010-02-23 @ 09:55:23
URL: http://idaoliver.blogg.se/
Postat av: Anna WWmor

Vilket stort stort hjärta din syster har!! Och vilken styrka hon har som trots det hemska, finns därnere och hjälper till..!!



Du skriver så himla fint, trots hemskt innehåll...



Jag förstår att du är världens stoltaste storasyster! HOn är också en superhjälte!!

kram från mig...

2010-02-23 @ 11:16:14
Postat av: Louice

Vilket stort hjärta din syster har! Det krävs en hel del att åka ut som hon gör, starkt gjort. Måste kännas fruktansvärt att få vara med om sådana saker, men det hon ändå gjorde för den lilla tjejen är ngt vackert och kärleksfullt som säkert betydde en hel del för flickan. Hon kan vara stolt din syster! Man kan inte riktigt förstå allt som händer, det är utanför vårt förstånd.



Många styrkekramar till din syster och till dig och din familj!

2010-02-23 @ 11:26:44
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Så fruktansvärt! Så ont det gör att läsa. Jag kan inte i mitt liv förstå hur någon kan göra så mot ett barn. Stackars stackars flicka... Tänk så rädd och ledsen hon måste ha varit! Jag förstår din syster så väl, så hemskt det måsteha varit att lämna henne när man vet utgången... Att inte kunna göra något. Okunskapen är stor i u-länderna, tänk om vi kundefå ordning på världen och alla hade råd att gå i skola och få mat på bordet. Kanske skulle man skulle få ett lite annat perspektiv på livet då och inte vara så vidskepliga och främst: Då kanske alla familjer skulle ha råd att låta sina barn leva! Men å andra sidan önskar jag att dessa människor inte skulle kunna skaffa barn överhuvudtaget när dom inte kan glädjas åt det mirakel både en flicka och en pojke är!

Blir så ledsen :(



Kram

2010-02-23 @ 11:26:44
URL: http://camiillaa.blogg.se/
Postat av: Hanna K

Herregud vad fruktansvärt, vilken maktlöshet hon måste känna! Världen är många gånger en så otroligt hemsk plats och att människor kan göra såna hemska saker är helt ofattbart.

Kram.

Postat av: Moa med två små

Ja fy f*n vad ska man säga... världen vi lever i är så grym, det är ofattbart..

2010-02-23 @ 12:31:24
Postat av: Pernilla

Hej, Vi känner inte varandra men jag läser din blogg ofta. Vad fint gjort av din syster & jag gråter i hjärtat när jag läser :(



Har själv varit i Indien på tjänsteresa & vart mkt bestört över hur många av deras befolkning som lever i missär! Tex på trottoaren utan tak över huvudet, eller att barnen leker, äter & sover under en pressening på just trottoaren, med den enorma biltrafik cm ifrån dem :( Hu7 man utnyttjar barnen i detta land - det gör mig ARG!

Jag slås över hur bra jag har det & hur just jag kan hjälpa...



Men jag vet också dem (kollegorna i Indien tex) som har det bra. Där både barn & vuxna får kärlek & omtanke av sina nära. Bor bra, även om det kan vara litet, så har dem det bra!



Sköt om dig & de dina!

Kram Pernilla

2010-02-23 @ 12:34:53
Postat av: ParadisFrida

Hur Fan kan man göra så?? Jag skulle hellre ge mitt eget liv än att ställa ut min dotter på gatan att sakta och plågsamt dö, ensam och rädd.



Männskligheten håller på att bli som en pest, det enda vi är bra på är att ställa till med lidande och död!



Men när jag läser din blogg Sofie,så tänds ett litet hopp innom mig. För det finns faktiskt några människor som är vänliga och kärleksfulla!



Josse, det är otroligt starkt av dig! Du är en fin människa.



Varma kramar!



Victor för alltid i mitt hjärta....

2010-02-23 @ 12:47:05
Postat av: Ina

Bilderna säger så mycket, man ser verkligen kontrasterna mellan världarna. Tänk om alla fick ha det som i vår värld.

2010-02-23 @ 13:10:30
URL: http://inasdekor.blogg.se/
Postat av: Jessika

usch ångest..hoppas at din syster kommer över det hemska för en sån upplevelse kan nog ge mardrömmar länge. Stackars stackars lilla flicka. Jag sitter här med min 3 månaders dotter sovande i famnen och jag tänker på när jag råkade knipa henne så hon blev lite röd på tummen när jag skulle göra vid hennes naglar. hon reagerade inte ens men jag grät hysteriskt i en timme för att jag "gjort henne illa" o min sambo fick trösta mig. Jag kan inte förstå hur man som förälder kan göra utsätta sitt barn för en sån sak. Det gör ont i magen på mig att tänka på den stackars flickan och alla andra som går ett likadant öde till mötes. usch. ångest

2010-02-23 @ 14:34:55
URL: http://tuffinghund.blogspot.com
Postat av: Cicki

Tänk vilken konstig värld vi lever i! En del gör ALLT för sina barn medan andra offrar sina. Fullständigt galet! Och så svårt och frustrerande det måste vara att inte kunna hjälpa ett så utsatt barn. Jag ryser vid blotta tanken. Har själv en dotter. Tänk om hon skulle vara mindre värd än min son! Orkar inte riktigt tänka på hur outhärdligt livet är för så många barn ute i världen.

2010-02-23 @ 15:32:31
Postat av: Caroline

Världarna är så olika, men ändå så lika... :'(

2010-02-23 @ 16:02:59
URL: http://heartline.blogg.se/
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Usch vilken fruktansvärd upplevelse att behöva bära med sig.. Jag tycker att det e oerhört starkt av din syster att åka dit å hjälpa så gott hon kan.

Jag förstår frustrationen över att inte kunna hjälpa dom stackars små barnen.Är hemskt att könet på barnet skall avgöra om det har rätt att leva eller ej!!!

Man har hört mkt om flickebarnen som lämnas för att dö,men när en berättelse kommer såhär inpå en så tar det sig in i djupet i både hjärta och själ.

Stackars lilla barn..

Den ömheten å värmen flickan fick av din syster var nog första gången hon upplevde.



Det värmer i hjärtat att Victor fick all den kärlek ett barn såväl förtjänar,att han hade så många människor runt sig å att hans korta liv var fyllt med bus,lek å värme... precis som det ska vara för ett litet barn.. en självklarhet för dom allra flesta,men tyvärr ser det inte ut så överallt.



Sänder alla tankar till den lilla flickan..och till din syster som gör en fantastisk insats..för det gör skillnad.. hon ger många av barnen något dom aldrig tidigare upplevt!!! BUS LEK OCH VÄRME!!!

2010-02-23 @ 17:56:41
Postat av: Helena

Jag är så glad och varm över att att det finns människor med så stora hjärtan som ni. Tänk vad ni ger av er själva till människor som behöver. visst är livet hemskt. Och som du vet bättre än många andra så är livet också ibland DJÄVLIGT orättvist. Ingen vet varför...men då kan man vara lycklig att det finns medmänniskor som er=)

All kärlek till den lilla flickan

KRAM Helena

2010-02-23 @ 21:43:52
Postat av: En medmänniska

Läste inlägget efter att du precis skrivit det igår kväll. Låg länge och tänkte =( så fruktansvärt hittar inga ord. Så oerhört hemskt för din syster och de andra att dom inte fick ta med sig den stackars lilla flickan. Finns inga ord för det =(((



Kram Malin

2010-02-23 @ 22:10:49
Postat av: Ida, Ludvigs mamma

Mitt hjärta värker när jag läser detta. Lilla söta barn. Varför denna grymma värld....



Jag är en trogen läsare, lite dålig på att kommentera ibland men jag läser och jag gråter och jag blir varm av all kärlek. Tack för att du delar med dig av eran resa, det betyder mycket. Sen jag började läsa din blogg har jag sett annorlunda på saker och ting. Försöker njuta fullt utav varje dag som vi välsignas med i detta liv och tar ingenting för givet längre.



Vill också tacka för rabatten hos spoketlaban.com Sofie. Jag älskar Laban, min lille kille bär ofta det. Så nu har jag beställt hem en ny tröja till honom med Spöket laban. När jag skrev in namnet Victor som rabattkod så blev jag varm på något sätt, det namnet får mig alltid att haja till numera. Det är ett så fint namn som får mig att tänka på livsglädje och kärlek. För det var den Victor var, hans ögon lyste utav livsglädje och kärlek trots det hemska han fick gå igenom..

Känns lite konstigt att jag känner så här för ni har ju inte en aning om vem jag är.. Hoppas det är okej ändå.



Stor kram från oss

2010-02-23 @ 22:13:37
URL: http://karastebarn.blogspot.com
Postat av: anniz

Alltså;

jag fattar inte varför folk vars kultur inte är intresserade av att få flickor, ens skaffar barn! Finns det ingen jäkla lag i indien eller?

2010-02-24 @ 23:24:27
URL: http://magyarisch.blogspot.com
Postat av: tess

Sitter här med blöta kinder... fyyy fav hemskt. Förstår inte att sånt händer, ett litet oskyldigt barn=( Dins yster måste va stark..

2010-03-03 @ 22:02:55
URL: http://tessmedess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback