Minnen

        DATUM: 2010-01-18 TID: 20:01:15



Foto; Mikael Wallerstedth




Vad är livet utan mirakel?
När jag ser vår nyfödda dotter som ligger varm och mjuk i min famn så läks en bit av det hål som så länge gapat öppet i min själ.
I hennes mörka ögon och näpna uttryck så speglar sig så mycket av hennes modiga storebror och det han en gång var...
Men rädslan har nu ännu en gång lyckats fått ett stadigt grepp om mitt sinne. Rädslan att återigen mista, att återigen bli berövad som mamma på det käraste jag har.
Man kan inte älska någon innerligt utan änglslan, och man kan inte välkommna livet utan att frukta döden.
Döden är ett lika stort mysterium som livet är ett mirakel, och ingen vet svaret på vart du kommer ifrån eller vart du tar vägen.

När jag för första gången på 9 månader, lutar mig ner mot Vilmas mjuka nacke och drar in ett djupt, långsamt andetag så sprider sig värmen inom mig.
En självklarhet för alla föräldrar men som varit en omöjlighet för mig under så lång tid.
När jag känner hennes doft och snusar djupare vidare över håret så vet jag...

Jag är mamma igen....









Foto; Mikael Wallerstedth


Kommentarer
Postat av: Sandra

Grattis till dottern =)

2010-01-18 @ 20:03:52
URL: http://forminaogon.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Tårar Va fint och innerligt sant du skriver..Vill säga ett stort grattis till Er som fått en sån ljuvlig liten dotter. Och även ett stort grattis till Viktor som nu blivit storebror.



Kramar

2010-01-18 @ 20:11:53
Postat av: m

2010-01-18 @ 20:16:46
Postat av: Malin

Nu gråter jag igen..

Ännu en gång grattis till fina Vilma

2010-01-18 @ 20:18:30
URL: http://malinsweb.blogspot.com
Postat av: Anonym

fantastiskt! all lycka återigen till er!

2010-01-18 @ 20:20:30
URL: http://hannana.blogg.se/
Postat av: Chrirtina med Elliot och Isa

Du skriver så otroligt vackert man förstår att det kommer direkt från hjärtat!Tårarna rinner och jag är evigt tacksam för det liv jag har!!!Stor kärlek!

2010-01-18 @ 20:26:41
Postat av: Anna

Ingen kan förstå, som själv ej förlorat. Mamma är du och har varit hela tiden, men att vara änglamamma är så smärtsamt. Jag blir så glad av att se glädje i era ögon igen. Victor sitter på ett litet moln och ler. Han kommer alltid att vaka över er. Önskar er allt gott. <Anna

2010-01-18 @ 20:28:51
Postat av: Emilia

Det du skriver går rakt in i hjärtat & tårarna faller ner för kinderna... Stort grattis till lilla Vilma!

2010-01-18 @ 20:31:53
URL: http://barnpalatset.blogspot.com
Postat av: Maria

Du har varit en mamma hela tiden! :) En stark, modig och enastående mamma som jag beundrar djupt! Grattis till dottern, ett mirakel! <3

2010-01-18 @ 20:34:26
URL: http://minamirakelochjag.bloggplatsen.se
Postat av: Lollo

vad vackert, livet är verkligen ett mirakel =)

2010-01-18 @ 20:52:54
Postat av: Anne

Åh va fint du skriver, tårarna rullar ner från kinden.



Kramar

2010-01-18 @ 21:00:26
Postat av: Kristina

Åh vad underbart fint du skriver och vilka kloka ord. Glöm bara inte bort att du alltid varit en mamma, du är och kommer alltid att vara det.

(Du är till och med årets mamma) ;)



Grattis än en gång till liten Vilma, vilken lycka o vilken kärlek <3



Grattis-styrkekramar i massor

2010-01-18 @ 21:13:52
Postat av: Ännu en medmänniska/mamma till 3

Tack Sofie, för att du påminnt mig om att snusa mina barn i nacken så ofta jag kan & kommer ihåg. Sedan Victor föddes har du varit mamma, men de senaste 9 månaderna - en mamma med ett barn som fattades er, ett änglabarn. Önskar Er all lycka med lilla Vilma. Så fina ord från dig (som vanligt) och stämningsfulla bilder.

Kramar till Er alla.♥

2010-01-18 @ 21:16:34
Postat av: Cecilia

Vilka underbara foton på er ihop!! Jag hoppas att ni har det bra där hemma.

Du skriver så gripande.

Kram

2010-01-18 @ 21:19:57
Postat av: Nenne

Grattis!!

Du berör.

Vi tar nog livet lite förgivet, Om man tänker på hur "få" gånger det går åt fel håll, mot hur många gånger det bär åt rätt håll!

2010-01-18 @ 21:35:55
Postat av: Karin

Har fastnat för din blogg och läser nu varje dag, du skriver så vackert och berör alla känslor hos mig. Varje gång jag läst bloggen så går jag direkt och snusar på min 17månaders son, du får mig att tänka på vad glad och rädd man ska vara om sin närhet och familj.

Önskar er all lycka med er fina dotter!



Kram Karin

2010-01-18 @ 21:44:49
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Vilka sanna och fina ord från dig.. (som vanligt) Man stannar verkligen upp och tänker till en extra gång!!

Barnen e det värdefullaste man har å kärleken man känner till dom e gränslös!!

En Mamma har du varit sen den dagen Victor föddes och du kommer vara mamma för resten av ditt liv!!

Förstår att den sanna glädjen över vilma och hoppet om framtiden e sammansvetsad med sorgen efter victor och minnerna från tiden ni hade!!..

Ingen vet något om framtiden,man kan sia hur mkt man vill.

Men njut av er dotter å jag tror och hoppas att med tiden så kanske lite av din oro förvinner.Förstår att det måste vara oerhört tufft att gå runt med rädslan att man åter igen kan förlora det käraste man har.. å det finns inget bra svar på det.

Men jag e övertygad om att hon kom av en anledning å att hon kommer att ge er all den kärlek ni ger henne..och gav hennes underbara bror!!

jag tror på er :)))



kramar till hela familjen <3

2010-01-18 @ 21:53:29
Postat av: Caroline

Jag är så glad att du åter känner glädje och lycka i tillvaron. Äntligen gråts det tårar av glädje här inne och er lille gosse sitter med största sannolikhet på sitt moln och ler stolt ner mot sina fantastiska föräldrar och sin nya lillasyster.

2010-01-18 @ 21:54:02
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Caroline

Jag vet att du var orolig för att du inte skulle kunna känna dig som en riktig mamma för Vilma, men faktum är att för varje barn man får så växer man som mamma. Ditt hjärta är nu dubbelt så stort som innan för att båda dina barn ska få plats där! Du kommer från och med nu alltid vara mamma till två. Minst! ;o) Så snufsa på i hennes hår och njut av den underbara tid som aldrig kommer igen!

2010-01-18 @ 22:14:31
URL: http://heartline.blogg.se/
Postat av: Jonna

Å, så fint du skriver! Jag har sagt det förut, men jag vill säga det igen; jag är så glad för er skull!

2010-01-18 @ 22:43:26
URL: http://himmelapannkaka.blogg.se/
Postat av: Therese

Du har varit mamma hela tiden, det är man för alltid oavsett vad som händer i livet.



Ett mammahjärta finns där för alltid!



Kramar Therese och liten Gustav

2010-01-18 @ 23:04:03
URL: http://viskarpaminaxel.blogg.se/
Postat av: En medmänniska

Finner knappt ord, så rörd. Önskar er också all lycka med lilla Vilma. Ni finns i mina tankar hela tiden.



Kramar Malin

2010-01-18 @ 23:07:38
Postat av: Ida och Viggo

Älskade Sofie, mamma är och har du varit hela tiden. Sen den dagen Victor föddes. Nu däremot, är du 2-barns mamma :)

2010-01-18 @ 23:31:37
URL: http://idaskrypin.blogspot.com
Postat av: Ida

så fint skrivet, å vad fina bilder.

säger som ovanstående... du har alltid varit en fantastisk mamma, och nu är du en lika fantastisk 2-barns mamma, mycket klokt skrivet av Ida och Viggo



kram

2010-01-18 @ 23:53:10
URL: http://idanilden.blogg se
Postat av: 24 år och ska bli pappa

usch för det som har hänt.

2010-01-19 @ 00:22:35
URL: http://tobiasbloggen.blogg.se/
Postat av: Kia

Åh vad vackert inlägg!

Jag är så innerligt glad för er skull..

2010-01-19 @ 01:31:08
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: jessica

Så fint skrivet!

Grattis till Vilma, så otroligt fin!

Ta hand om er, och Vilma kommer att stanna. För alltid.

Kram på er

2010-01-19 @ 07:28:43
Postat av: Anna

Hej och stort grattis till eran fina prinsessa!

Du har verkligen en gåva, du skriver så du berör ända in i själen! Ta vara på den gåvan!

Varma lyckoönskningar till er!



2010-01-19 @ 09:32:59
URL: http://dromvillan2009.blogspot.som
Postat av: Annika

nu börjar jag gråta. Så fint skrivet och vilka fina bilder. Och så är det ju: med livet kommer även döden. Som du så smärtsamt fått uppleva.

Men det verkar som om du kan njuta full ut av det nya livet.

2010-01-19 @ 10:25:59
URL: http://dagarmedhedda.blogspot.com
Postat av: Jenny - tvåbarnsmor

Vilka otroligt starka bilder! Så mycket känslor och kärlek dom utsrålar...



Jag blir så glad när jag läser att hålet i din själ äntligen har påbörjat sin läkning.:)

Oro och ängslan verkar vara något som hör föräldraskapet till. Och speciellt för er, som varit med om det hemska att förlora ert barn, så kan jag förstå att det blir mycket jobbigare än för oss "vanliga" föräldrar.

Vet inte vad mer jag ska skriva, har så svårt att få fram dom rätta orden...



Men jag är iaf sååå himla glad för er skull!



Kram

2010-01-19 @ 10:26:03
Postat av: Elin

Så härliga ord att läsa "jag är mamma igen". Även om du, precis som många säger här, har varit mamma ända sen den dag Victor föddes så förstår jag vad du menar..nu har du ett barn i famnen att snusa på, ta hand om, och få uppleva i nuet. Jag älskar det här inlägget! Du har skrivit så otroligt berörande och bilderna är väldigt vackert tagna. Jag visade min sambo det och sa "läs det här, det här är så otroligt fint skrivet" och även han blev mycket berörd och genast nyfiken på vad du är för en och vad det är jag följer egentligen. Han sa spontant.."va lika de är" (han menade såklart Victor och Vilma...för han såg bilden på Victor, den som är på bloggboken, och så en bild på Vilma). Och oron du nu känner för att mista även detta barn är fullt förstålig...efter allt ni gått igenom. Men jag hoppas av hela mitt hjärta att allt kommer att gå bra och att oron så småningom lägger sig och att ni kan njuta av er underbart fina tjej. Oron kommer säkert alltid att finnas kvar, för precis som du säger..."ingen kan älska någon innerligt utan ängslan, och ingen kan välkomna livet utan att frukta döden." Så kloka ord! Och man hoppas för varje barns skull att alla föräldrar känner såhär för sina barn..

Stor kram och tack för dina kloka ord!!

Elin

2010-01-19 @ 10:36:39
Postat av: Emma

underbart fina bilder...



mvh emma

2010-01-19 @ 10:44:39
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/index.html
Postat av: Malin

Så otroligt vackra bilder, en liten tår av lycka trillar ner på min kind. Så otroligt glad för er skull! Livet har varit så fruktansvärt orättvist mot er och jag hoppas innerligt att olyckan har vänt så ni bara får njuta av lilla fröken. Kramar från en mamma som vet vad sorg är

2010-01-19 @ 11:18:06
Postat av: Marga

Hej och vad underbara bilder på er och vad du skriver bra. "Man kan inte älska någon innerligt utan ängslan". Det är så sant. Den äkta och största kärleken är till sitt barn.



KRAM på er och lycka till med lilla Vilma, hon är ju så söt.

2010-01-19 @ 11:40:14
Postat av: Yvonne - en mamma i Handen

Du skriver så fint och så klokt...och det går rakt in i hjärtat.



Kram / Yvonne

2010-01-19 @ 18:21:07
Postat av: Hanna K

Vackert!...Men oavsett vad som händer så har du varit mamma sen Victor drog sitt första andetag, och kanske tidigare ändå!

Postat av: Inger

Har man en gång fött ett barn till livet så är och förblir man för alltid mamma. Änglabarn eller inte. Vilma är så otroligt fin. Bilderna ni har är så otroligt fina och Viktor i sin himel är också så otroligt fin. Man gläds åt det lilla liv man hade och åt det lilla liv som finns nu. Allt på olika sätt MEN alltid som mamma. Njut av Vilma och lev väl!! Kramen på er alla!!

2010-01-20 @ 15:38:34
Postat av: Tette

Ett av många fina inlägg, men kom att tänka på det du skrev om att "du var mamma igen" Du kommer alltid att vara mamma, för Victor finns hos er hela tiden!



Många kramar till er Tette

2010-01-21 @ 18:16:39
URL: http://http:/tetteandersson.blogg.se
Postat av: Désirée

Jag har inte haft tillgång till data på väldigt länge och har inte sett att er lilla Vilma har anlänt. Får tårar i ögonen så glad jag blir för er skull! Lycka till!

2010-01-21 @ 19:23:32
URL: http://abetterplace.blogg.se/
Postat av: Anna

Tårarna rinner nedför mina kinder. Känns så underbart att lilla Vilma är här och att det sakta sakta läker dig, ja er. Det som hände Victor ska bara inte hända. Blir så berörd...finner inga ord. Barn är det käraste man har.



Stor kram till Er

2010-01-25 @ 23:06:53
Postat av: Annette E

Oh vilken lycka och vilka fantastiska ord, du är bara för fantastisk och jag önskar er av hela mitt hjärta att ni ska få njuta av lyckan i livet igen.

Hon är bara så söt er lilla Vilma, hörde av Vilmas faster att hon inte är så vild som du trodde när hon for runt i magen.



Var rädd om varandra

kramis

2010-01-26 @ 08:08:03
URL: http://kurrelina.bloggagratis.se
Postat av: Karin

jag har följt din blogg efter att ha läst om er oerhörda förlust av fina victor, jag sitter här och läser med tårarna rinnande utför mina kinder..jag är så lycklig för er skull! och samtidigt är känslan så smärtsam...

jag är själv mamma till en underbar tjej på 1 1/2 år. vår första tid tillsammmans var väldigt jobbig då jag drabbades av en allvarlig depression, jag kunde inte knyta an till henne alls. men jag fick hjälp, och kärleken jag känner till henne är så oerhörd stark att jag förundras! att läsa om er, att få följa victors resa genom livet gör min kärlek till min dotter ännu starkare. jag har fortfarande skuldkänslor för att jag inte kunde älska henne den första tiden, men jag börjar sakta komma över det nu. jag är hennes mamma! såsom du är victors - och nu vilmas!

2010-01-31 @ 13:12:23
Postat av: Blondiie was here=)

Jag hoppas inte du tar illa upp nu... Du är inte mammma igen, du är bara välsignad att få ha din vackra tös hos dig, du är å förblir victors mamma! Det kan ingen ta ifrån dig, du var bara världens finaste ängla mamma från dagen victor lämnade er til wilma kom, men mamma, det är du jämt! en underbart fin sådan!



Jag känner så mycket för dig trots att jag inte känner dig! önskar jag kunde göra något!

kram

2010-01-31 @ 23:15:53
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Lillaleex

Åh vad fint du skriver, så otroligt gripande.. Önskar er lycka till med eran söta tös Vilma!

Kram

2010-02-01 @ 11:05:42
URL: http://lillaleex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback