Försäkringskassans sjuka krav! När skall det vara nog?

        DATUM: 2010-05-02 TID: 22:45:37
”Vår dotter dog i magen – vi får inte sörja henne”


”Vår son dog – vi fick inte sörja honom"



Blir så ledsen när jag läser dessa artiklar om ytterligare föräldrar som nekas rätten att få sörja sina barn i fred, utan tvingas att gå tillbaka till jobbet.

Vad fan är det för fel på Försäkringskassan? Har de inte gjort nog med ont och hur länge skall de få ha kvar makten att bestämma över sådana här viktiga ämnen och tider i människors liv?

Det är så man spyr !



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7057183.ab


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7046237.ab

Kommentarer
Postat av: Kristina

Läste också dessa artiklar och tänkte på erat öde. Jag förstår inte hur tänktet är, precis som om dom skulle betala med egna privata pengar. Var finns medmänskligheten i dagens sk välfärdssamhälle?



Jag har själv blivit illa drabbad av F-kassan även om det inte går att jämföra med eran situation. Men detta e bara toppen på isberget tror jag, tyvärr.



Kämpa på, tillsammans ska vi vara starka. Kram

2010-05-03 @ 00:36:39
Postat av: natalie

Försäkringskassan är ett gäng byråkrater som inte har ens en gnutta sunt förnuft. Jag har inget som helst förtroende för denna myndighet, och jag förväntar mig inte att jag ska få hjälp därifrån om det skulle behövas. De vill bara trycka ner människor i marken och skyller på lagarna.



Blir så ledsen och arg.



Kram

2010-05-03 @ 09:59:22
URL: http://natalie-lilly.blogspot.com
Postat av: Elin

Det här är för jäkligt! NÄR är det då legitimt att vara sjukskriven? Att mista ett barn måste vara bland det värsta man kan gå igenom och att bli människa och arbetsför bara en dag efter man gått igenom sitt livs största trauma, hur kan man begära det att någon? Om man inte ens får sjukskrivning för DET, kan man då någonsin bli sjukskriven...Det här är inte mänskligt. Blir så arg när jag läser detta! Nu måste det bli en förändring!!

2010-05-03 @ 10:09:01
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

Fruktansvärt är det! Man får ju dock inte glömma att FK styrs av politiska beslut, så även om det känns som att där sitter en bunt känslokalla idioter så är de säkert hårt styrda och begränsade av riktlinjer och bestämmelser som de inte kan påverka. Sänkta skatter bland annat innebär alla gånger en nedrustning av välfärdssamhället. Det är faktiskt Sverige som har röstat fram detta nya synsätt. Detta innebär ju dock inte att det kan finnas medkänsla när de levererar sina beslut, något de verkligen tycks sakna!



Jag har ingen som helst förståelse för hur det kan vara rimligt att neka föräldrar som förlorat sina barn sjukersättning, det är verkligen bra att detta uppmärksammas!

2010-05-03 @ 11:04:33
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

...innebär ju inte at det INTE kan finnas medkänsla...ska det förstås stå! :)

2010-05-03 @ 11:05:57
Postat av: therese

alltså man blir ju sååå otroligt förbannad av hur försäkringskassan kan behandla folk..hur dom ens tex göra sådär mot nån som sörjer sitt barn. undar verkligen hur det skulle vara för dessa människor på fk om dom själv skulle råka ut för samma sak.

2010-05-03 @ 14:31:08
URL: http://livetsom3barnsmamma.blogspot.com
Postat av: Ida

Förstår inte hur det tänker, det är ju helt sjukt.

Vart helt chockad när jag upptäckte första gången (när jag läste om er) och så ska det forsätta...?

Vad förbannad jag blir, fy.



Kram

2010-05-03 @ 15:35:07
Postat av: Inger

Jag håller med. Jag har också läst artiklarna och får spader på Fk. Hur kan de behandla folk på detta viset är en gåta. De säger att de bara hanldägger enligt deras normer och regler men detär väl ändå upp till den individuella handläggaren att handlägga sitt ärende. Är alla helt kalla som jobbar där? Har de ingen medmänsklighet utan måste göra som det står i lagboken. Det är ju rätt bekvämt att ha regler att luta sig emot och slippa vara medmänsklig. Ibland önskar jag att de själva blev drabbade så som ni och de i artiklarna vart.

2010-05-03 @ 16:36:40
Postat av: Marie (en mamma med 3små barn)

Det är tragiskt att något sånt här ska vara ok. Att en förälder/föräldrar förlorar det käraste man har...OCH INTE ENS FÅR SÖRJA pga av FK regler!De må vara politiska beslut å riktlinjer men jag tycker det kvittar..NÅGON har bestämt dessa regler..Å det e ju inte en dag för tidigt att inse att det inte håller. Det e ju som att sopa allt under mattan å fortsätta som ingenting hade hänt..

Det måste bli en lagändring!!!barnen som e förlorade kommer aldrig åter,men låt dessa föräldrar få sörja SITT Barn,utan att bli totalt överkörda av ett samhälle som uppenbarligen inte tycket att en sjukskrivning är ett giltligt skäl när ett barn dött... vad är då ett giltligt skäl??



2010-05-03 @ 19:31:39
Postat av: Elin

Bra skrivet Marie (en mamma med 3små barn)!!

Håller fullkomligt med!! /Elin

2010-05-03 @ 21:22:24
Postat av: En medmänniska

Så fruktansvärt fel =(

Så sant Marie och ni andra.



Malin

2010-05-05 @ 06:58:06
Postat av: Malin

Jag tycker också att detta är HELT fel, MEN...vi får inte glömma att alla handläggare har regelverk att följa och det går inte att göra avsteg från dom som man vill. Det går inte att belasta enskilda handläggare för detta, dom har också ett jobb och regler för det att rätta sig efter tyvärr.



Nu är ju en lagändring på G som vi får hoppas får bra resultat så vi inte ser sådana här rubriker igen. Och det skall också tilläggas att det här inte är något nytt med denna regering, det här är ett gammalt problem!



Heja Sofie m. familj som orkat kämpa för en ändring i lagen! Kram från mig

2010-05-05 @ 12:16:58
Postat av: Hanna

Egentligen följer FK sina regler, efter vad Regeringen har bestämmt. Fast det är helt fel att det får gå till såhär med detta ovannämda och övriga ärenden som blir galet. Är själv sjuk, där jag anser att halvtid är det jag klarar av. Fast nu är det heltid iallafall, och just nu är jag körd i botten. Så det blir troligtvis en sjukskrivning på heltid just nu....Inte kul alls, för jag vill egentligen jobba - fast det jag klarar av, och det är en halvtid.

2010-05-07 @ 15:04:03
URL: http://norranorrland.blogg.se/
Postat av: Moa

Finns det någon människa som klarar av att gå till jobbet dagen efter att ens barn dött? Vilket tillstånd är man i då? HUR kan det finnas sådana regler? Jag fattar det inte...

2010-05-12 @ 11:50:34
URL: http://legobit.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback