Redan jul i vårat hus...

        DATUM: 2010-11-11 TID: 18:21:42
Två blogg fria dagar igen...
Har haft fullspäckat med huset, Vilma, och alla mina små projekt som jag jobbar på.


Känner att nu längtar jag till julen. Så fort December månad infinner sig så skall jag börja pynta med mysiga saker, dricka varm choklad på kvällarna och baka så att hela huset luktar gott.

En slags ro har infunnit sig inom mig och jag njuter av det vita som lyser upp omgivningarna och dämpar det mörka.
Allt i Hemmet, Sköna hem och alla andra heminredningsmagasin, fullkomligt svämmar över med med juliga, recept, vintriga inredningar och tips på rimm, glögg samt hemmagjorda pyssel.  De lockar mig att läsa och är som magneter som jag dras till, och även gamla tidningsskrifter från tidigare år dammas av och skummas igenom.

Men det här är inget extraordinärt som jag går igenom, nej detta infinner sig varje år vid den här tidpunkten. Jag planerar, funderar och det kliar i fingrarna av allt som jag VILL göra.
Vet dock av tidigare erfarenheter att blott 30% av alla planerade jul inköp och projekt faktiskt blir av - resten glöms bort eller hinns inte med. Pengarna räcker oftast inte till heller.... =)

Har som mål att försöka hitta så många billiga och hemmagjorda lösningar i år, så att blånboken inte skriker av tomhet och hunger dagarna innan julafton.




Den här underbara Saffranssabayonnen är i alla fall ett säkert kort på mitt julbord. MUMS!!




Sabayonne
8 ekologiska ägg
2 dl strösocker
2 kuvert saffran, 1 g
3 dl chablis, vin

Mandelbiskvier

250 g mandelmassa
1 bittermandel
1,5 dl strösocker
2 ekologiska äggvitor
25 g mandelspån


Gör så här: Sabayonne
1. Separera äggulorna från vitan (spara 2 äggvitor separat, till mandelbiskvierna).
2. Häll gulor, strösocker, saffran och vin i en värmetålig skål.
3. Ställ skålen i vattenbad (i en kastrull med kokande vatten).
4. Vispa kraftigt tills krämen tjocknat och det blir spår av vispen.
5. Ta försiktigt upp skålen från kastrullen och vispa tills krämen svalnat något.

Mandelbiskvier
Sätt ugnen på 150 grader.
1. Riv mandelmassan.
2. Riv bittermandeln fint och blanda med mandelmassa, strösocker och äggvitor.
3. Spritsa ut 20 rundlar på en plåt med bakplåtspapper.
4. Strö lite mandelspån på varje rundel.
5. Grädda biskvi­bottnarna tills de är gyllene, cirka 13 minuter.
Servering: Lägg 2–3 mandelbiskvier (per portion) i ett glas. Häll över lite saffranssabayonne och toppa med fikon i klyftor och färska bär.







Kommentarer
Postat av: Dubbelmamman

Oj vad kul med ett recept! Gott ser det ut också...

2010-11-11 @ 22:42:19
Postat av: Anna Haapala Silfver

Har även jag starka julkänslor och fullkomligt älskar allt julen för med sig :-)

Saffranssabayonnen ser hur god ut som helst, verkar dock en aningen för komplicerad för mina kökskunskaper ;-) Så jag kommer hellre över till dig en sväng och testar :-)

Ses på söndag i "Gala vimlet"...Ska bli spännande och så roligt!

Stora Varma Kramar /// Anna

2010-11-11 @ 22:45:21
URL: http://www.utrotaklumpen.com
Postat av: En medmänniska

Känn ingen press du måste skriva varje dag och vi vet ju hur mycket ni har omkring er så det är helt förståerligt. Vi finns ju här iallafall när du återkommer Sofie =)

Tack för receptet som ser underbart gott ut =)

Kram Malin

2010-11-12 @ 22:00:35
Postat av: Anonym

Choklad är aldrig fel. :P

2010-11-12 @ 22:15:10
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback