Internationella Barncancerdagen

        DATUM: 2011-02-15 TID: 19:52:48
Idag är det Nationella Barncancerdagen, vilket i mina ögon är en stor dag värd att uppmärksamma.

Tyvärr så försvinner denna dag ofta i tystnad, och endast de som är drabbade är medvetna om att den ens existerar.

Nej, det är alldeles för dålig medial uppmärksamhet kring denna dag och tydligen så är det ingen som är direkt intresserad av att skriva om den. Konstigt, då det är focus ett sådant otroligt viktig ämne som sagt.... 
Tack vare olika lokala barncancerorganisationer runt om i landet, så sprids ju budskapet lite i alla fall...

Tydligen så hölls det en monter på Centralstationen i år och artisten Meja var där och sjöng. Jag har totalt missat det, och är jätte ledsen då jag gärna hade velat åkt dit.
Ja, nu när det ändå är den Nationella Barncancerdagen så tänkte jag skriva lite om en ny satsning som Barncancerfonden håller på med just nu.


Den internationella organisationen World Child Cancer är en organisation som håller på att arbeta med att öka överlevnaden i barncancer i utvecklingsländer.
Trots att vi i västvärlden, bär på så pass bra behandlingar att tre av fyra barn räddas här hos oss, så ser siffrorna betydligt sämre ut i dessa delar av världen.
Ja i de drabbade utvecklingsländerna så är siffrorna precis det motsatta. Där DÖR fyra av fem barn som drabbas av cancer.

Totalt så handlar det om att 100 000 barn dör helt i onödan, bara för att det är brist på tillgång till behandlingar. Det är ju HELT sjukt!!??

Skall inte dessa barn få rätten till samma överlevnadschanser som våra barn??? Usch, bara tanken får det att vända sig i magen på mig...
De barn ingen kan hjälpa och där hoppet försvunnit, får ofta gå bort i smärtsamma plågor, då smärtlindring inte finns.


World Child Cancer satsar på små projekt, som att sprida kunskapen om Barncancer till sjuksköterkor samt annan personal och att öka tillgången till smärtlindring.

200 000 kronor bidrar vi i Sverige till denna organisation varje år, och redan ser den generella barnsjukvården ut att förbättras.


Mer om detta kan du läsa om HÄR...





Kommentarer
Postat av: Nina

tur att vi har dig som kan upplysa oss! Jag hade ingen aning om detta... Varken om dagen eller om hur barn i mindre utvecklade länder har det, hade inte ens ägnat det en tanke tidigare.



En helt annan sak: är du sugen på att gå/springa Vårruset i Uppsala i slutet på maj med några andra mammor?

2011-02-15 @ 20:18:28
Postat av: Stephanie

Hejsan! Jag har läst din blogg ett tag men har aldrig kommenterat. Den är så himla fin men samtidigt så sorglig när man får läsa om vad ni har varit med om. Min lillebror är väldigt bra kompis till Cazper och på så sätt fick jag reda på att hans lillebror hade dött och jag kommer ihåg den dagen han kom till oss efter att Victor hade dött. Man såg på honom hur ledsen han var och det gjorde ont i mig att höra om händelsen. Av en ren slump så kom jag in på din blogg och efter ett tag insåg jag att det handlade om samma pojke som jag hade hört om 1 år tidigare. Ni fanns i våra tankar en lång tid efter det. Jag vill också passa på att gratta er för eran fina dotter!



Ha det så bra!

Stephanie

2011-02-15 @ 20:35:22
URL: http://steephii.blogg.se/
Postat av: Sophie mamma till Nellie

Jag känner hur det knyter sig i magen när jag läser det. att dom går bort under svåra plågor...mitt hjärta värker..och tårarna rinner..så hemskt! Kram på er!

2011-02-15 @ 21:37:07
URL: http://beylejd.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag tycker att det är lite överdrivet att alla måste bli uppmärksamma om cancer och när den internationella cancerdagen är, alltså alla är kanske inte lika intresserade som ni som kanske har drabbats av det. Det finns föräldrar med barn som har svåra handikapp mm som är fokuserade på deras liv och välmående och har inte tid med andras barn som har cancer osv. Man kan inte va så självisk att säga att det är dåligt av media att de inte publicerar allt vad cancer är!! Är man intresserad får man leta upp själv, som med andra sjukdomar som finns i världen.

2011-02-16 @ 07:17:29
Postat av: En medmänniska

Man slutar aldrig att häpnas och då menar jag din kommentar Maria 2011-02-16 07:17. Va gör du härinne överhuvudtaget!?

2011-02-16 @ 14:12:32
Postat av: Maria

Men tänk lite själv. har vi inte alla svårigheter av något slag. Då skulle jag tex skriva mitt barn har en sjukdom som heter si eller så, nu måste media veta det så alla får reda på det och kan känna empati och tycka synd om mig.

2011-02-16 @ 15:09:40
Postat av: Sofie

Självklart så är det ju lika viktigt att uppmärksamma ALLA slags sjukdomar som det forskas om och som det behöver samlas in pengar till.



Eftersom att vi är drabbade av cancer så skriver jag ju självklart om det och jag hoppas att andra som har barn som är drabbade av andra åkommor/sjukdommar, också har orken att sprida budskapet om just den diagnosen.



Det verkar inte som att du har/har haft ett sjukt barn, för då skulle du veta att det inte handlar om att man vill ha empati, och det finns gott om människor här inne som trots egna problem, ändå har ork att bry sig om andra.

Tråkigt att du inte är en sådan person...

2011-02-16 @ 16:15:38
Postat av: Maria

Saken är det att jag har haft ett sjukt barn med ett svårt handikapp som gick bort för bara 4 mån sedan, men jag ber ingen att de ska skriva om det så att alla ska få veta, det är ju något man själv väljer om man vill engagera sig eller inte. Tycker jag.

2011-02-16 @ 16:47:08
Postat av: veronica

Men jösses. Maria: Jag beklagar såklart att du varit med om något så fruktansvärt, men det är Sofies blogg du läser och Sofies sorg är orsakad av just barncancer. Det inte sagt att andra dödliga sjukdomar inte bör uppmärksammas. Men inte kan du väl motsätta dig att forskning och uppmärksamhet kring barncancer behövs..?!

2011-02-17 @ 10:51:15
Postat av: Maria

nej absolut inte, klart det ska uppmärksammas. Jag ber om ursäkt om detta blev till något otrevligt, inget illa menat

2011-02-17 @ 13:39:07
Postat av: Lisa

Vad ont det gör att läsa din blogg..men stay strong.

2011-02-17 @ 16:25:59
URL: http://iheartfat.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Tack för påminnelsen. Gick genast in och satte in ett bidrag till barncancerfonden. Så viktigt att detta uppmärksammas!

Kram!

2011-02-25 @ 09:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback