Pust, vilken resa....

        DATUM: 2011-05-26 TID: 14:29:33

Är man galen eller vad ?


Igår kom min goa väninna A förbi med barnen på en visit. De ville titta på grisarna och de andra djuren och ta en liten fika.
Eftersom att A även hon är på G att skaffa höns, så tog vi tillfället i akt och ringde runt på en massa annonser om "Hönor säljes". Aldrig i mitt liv hade jag väl trott att det var så svårt att få tag på lite höns!
VARJE annons som kommit ut under dagen och som vi ringde på, svarades med att hönorna redan var tingade och sålda.


Gaaah! Nu räckte det inte bara med att kolla angränsande län, utan nu började vi även söka oss ut i hela landet. Samma svar vart vi än ringde, oavsett om det var till hönsfarmer, äggproduktionsfabriker eller privatpersoner.

Efter ett par timmars sökandes så hittade vi tillslut en tjej i Järvsö som hade kycklingar till sal av rasen Hedemora samt Grönvärpare.
Varken jag eller A hade ju igentligen varit intresserade av kycklingar, då vi ville ha vuxna höns - men nöden har ingen lag - och vi ringde och tingade 20 st.


Jaha, tänkte vi efter vi lagt på luren, Hur lång tid kan det ta till Järvsö mån tro? Vi kollade lite snabbt på Eniro och konstaterade att det låg en bit över Gävle.
Ja men då är det ju inte så jätte långt, tänkte vi glatt och bestämde att när Peter kommit hem från jobbet och kunde ta Vilma. Ja då skulle vi åka.


Vid halv 6 kom Peter inkörandes på gårdsplanen, och i samma stund som han klev ur bilen - så hoppade jag in i min.
Nu var det lite halv brådis eftersom att vi var tvugna att åka förbi Lantmännen i Uppsala för lite inköp av värmelampor och mat osv.


På vägen till Uppsala plockade jag upp A med hennes tre barn som skulle följa med. Hennes sambo kunde inte komma hem förens senare på kvällen, och då hade det varit  ännu mer omöjligt att åka.

Bara att ta sig till Lantmännen och handla allt vi behövde, gjorde att vi inte kom iväg från Uppsala förens framåt sju.
Hjälp ! tänkte vi. Vi kommer ju inte vara där innan tio i kväll.  Och sen skall vi hem också...
Ha ha!!! Tio, jo det kunde vi ju inbilla oss.

Det började med att jag svängde av vid fel avfart i Gävle, så vi kom på avvägar i ca 5 MIL åt fel håll!!!!
Alltså jag fattar fortfarande inte hur det kunde hända. Jag var HELT 100 % säker på att det stod "Järvsö, Bollnäs och Ljusdal" på skylten, men efteråt så visade det sig att jag svängt av ca 4 mil för tidigt.

Pinsamt!!!
Väl åter på E4;an igen, verkade allt flyta på bra. Barnen sov och jag och A satt och småpratade lite. Efter ca 30 minuters tidsfrist i lugnet så vaknade mellanflickan med en tyst stämma. "Mamma jag har kissat på mig".

Jaha, tänkte vi och körde av vägen för att byta om. A upptäckte att hon glömt att stoppa ner ombyte till de större barnen och svor för sig själv. Så jävla typiskt!
In med lillan igen,  omvirad i en handduk - och med byxorna hängandes ut från bilrutan för att torka - fortsatte vi resan på nytt.

Fem minuter från Tönerbro rastplats, började plötsligt trafiken att tjockna framför oss, och rätt som det var så stod vi helt stilla i köer.
Jag menar, vad är chansen att man blir sittades i köer på E4:an kl nio en vardagskväll??

"Vad är det som händer igentligen ??" undrade vi stressat och tittade på klockan. Den var nio och vi hade en låång bit kvar att åka.
30 minuter senare började trafiken släppa igen och då hörs en annan liten röst från mittenstolen.
"Mamma... Jag har kissat på mig"
Jo, mycket riktigt. Nu var det äldsta sonens tur att få klä av sig naken på underdelen och hänga ut sina byxor genom rutan.

Ett snabbstopp på macken, lite korv och dricka, och sedan iväg igen. Jag skickade iväg ett sms till tjejen med kycklingarna och försklarade att vi var sena... Mycket sena...


Kl kvart över 11 på kvällen körde vi in på gårdsplanen i Järvsö och alla var helt slut.
Vi valde ut 20 st urgulliga små dunbollar, betalade och satteoss återigen tillbaka i bilen.
Jaha, då var det bara 4 timmars resa tillbaka då...


Väl hemma i Örsundsbro hos A med familj, packade vi ur alla sovandes barn och tog in deras 10 kycklingar. Jag var så trött att jag knappt orkade vinka hejdå.
Vägen hem känns oändlig och när jag kör upp på vår gårdsplan så visar klockan på fyra på morgonen.

Jag plockade ur kartongerna med kycklingarna och placerade den i garaget. På med värmelampan, i med mat och vatten - och sedan stupade jag i sängs.

Vilken jädra resa det blev - bara för några kycklingar.
Vi skojade om det i bilen och sade att om vi åminstonde hade åkt och hämtat en häst eller något. Men lite kycklingar???
Nu fattas det väl bara att alla blir tuppar också! Ha ha! Ja vi vår väl se...




Hur som hellstså är de SÅ söta så jag har lagt upp lite bilder på några av dem.


Här bor de små liven just nu. När de är ca 8 veckor klarar de sig utan värmelampan och kan flyttas ut.

                                




                   



                                   



                                  



                                        




                              


Kommentarer
Postat av: En medmänniska

Oj shit alltså vilken resa minst sagt, men tur ni kom välbehållna hem allesammans! Va söta de är de små kycklingarna och bilderna där Laban studerar dom ser så roliga ut :)

Kram Malin

2011-05-26 @ 18:21:59
Postat av: Anna

Haha! Vilken resa! Men guuuu så söta. :=)

2011-05-26 @ 20:31:44
Postat av: sandra

vilka sötnosar och vilken resa du.

men det gjorde ni bra och i slutändan var det väll värt det antar jag om dvs inte alla blir tuppar ;) hihi !!!

2011-05-26 @ 21:05:15
URL: http://orginoox.blogg.se/
Postat av: Jenny i Skåne(mamma till tre)

Oj vilken resa! Men verkligen otroligt söta små dunbollar! :-)

2011-05-27 @ 15:12:16
Postat av: lovisa

Hej vad ska du hitta på i helgen?:)



Just nu har jag en tävling där du kan vinna ett par valfria färgade linser + linsvätska!

klicka här för att läsa mer: http://lavitadilovisa.blogg.se/2011/may/vinn-valfria-fargade-linser.html#comment

2011-05-27 @ 15:37:55
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Hanna K

Ojdå vilken resa, förstår att du var trött!!!! Huvaligen...men söta små dunbollar fick ni med er hem!!!!

Postat av: mli

skönt att ni kom hem hela allihop i alla fall! :) och kycklingarna är ju otroligt söta!! undra vad laban tänker på den bilden ;) ni verkar ju bo i en riktig idyll ju! :)

2011-05-28 @ 11:37:53
URL: http://swedishstyle.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Innan du kommenterar, har du läst inlägget?:


Trackback